הוראת שפה למבוגרים

הוראת שפה למבוגרים

 

תוכנית פוירשטיין להוראת שפה למבוגרים, מאפשרת להקנות מיומנויות קריאה למבוגרים יוצאי אתיופיה, בהתאם ליכולות הקיימות של כל אחד ממשתתפי התוכנית ולצורך שילובם באופן מלא בחברה הישראלית.

תוכנית ‘הדרך החדשה’ פועלת מזה 7 שנים בנתניה ומיועדת ליוצאי אתיופיה שאינם יודעים קרוא וכתוב.

קשיי השפה בכללותם וקריאה וכתיבה בפרט של יוצאי אתיופיה, נובעים מהשתייכותם לתרבות א-ליטראלית (שאינה מבוססת על המילה הכתובה). רבים בקרב יוצאי אתיופיה היו שייכים לחברה שבמשך אלפי דורות לא עסקה בקריאה וכל המידע הועבר ונלמד בעל פה. כך התפתחו אצלם יכולות קוגניטיביות שתמכו בסוג כזה של תקשורת, אבל במקביל לא התפתחו יכולות התומכות בקריאה וכתיבה.

צעד נוסף בדרך לחברה שוויונית

חוסר היכולת לקרוא או לכתוב, מהווה את אחד המכשולים העיקריים להשתלבות מלאה של יוצאי אתיופיה בחברה הישראלית ולמידת קריאה וכתיבה תעזור לצמצם את הפער.

” על פי תפיסתו של פרופסור פוירשטיין ז”ל, על מנת להצליח לקרוא ולכתוב צריכים יוצאי אתיופיה ללמוד להשתמש בערוץ הראייה, בצורה שונה ממה שהם מכירים. כך ישתפרו היכולות הקוגניטיביות שלהם, הם יוכלו לפרש את הסימנים שהם רואים ויצליחו להפיק מהם קול. “

איך אנחנו עושים את זה?

אנחנו משתמשים בכלים של העשרה אינסטרומנטלית בשילוב עם מטלות מתוך האבחון הדינאמי, על מנת לתווך למשתתפי התוכנית הרגלים חדשים ולשנות מהבסיס את הרגלי הסריקה, החשיבה והלמידה.

התוכנית היא שנתית והמשתתפים לומדים במשך 3 שעות שבועיות,  בחלוקה לקבוצות, לפי היכרותם עם השפה הכתובה ולאחר אבחון שפה:

קבוצת קריאה למתחילים – מיועדת לאלו שאינם שולטים בקריאה בכלל או ששולטים חלקית, עד לרמת היכרות עם עיצורים ותנועות.

קבוצת קריאה למתקדמים – מיועדת לאלו ששולטים בקריאת עיצורים ותנועות, קוראים מילים או משפטים פשוטים.

“הייתי בחושך עכשיו אני באור”

מאז החלה התוכנית לפני 7 שנים השתפרה יכולת הקריאה והכתיבה של משתתפיה, מה שמקל עליהם להשתלב בחברה הישראלית. התוכנית מאפשרת לכל אחד שרוצה להתגבר על מחסומי הקריאה והכתיבה לצבור ביטחון בתחושת היכולת ללמוד, מסייעת בצמצום הפערים בחברה ועוזרת לנו להתקדם צעד נוסף בדרך לחברה שוויונית יותר.

תרומתכם תאפשר לנו להמשיך לקדם תכניות לקידום מימוש הפוטנציאל

מידע אישי

פרטי חיוב

סה"כ תרומה: €50